مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج برای کمک به زوج‌ها، به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می‌شود. در جلسات مشاوره سوالات روانشناسی مهمی از زوج‌ها پرسیده می‌شود. پاسخ زوجین به پرسش‌های مشاور و نحوه درک و نگرش آنها نسبت به مسائل، موجب می‌شود که آن‌ها بتوانند نه تنها در آینده از بروز مشکلات پیشگیری کرده بلکه به هنگام بروز مشکل، با یک راه حل مناسب آن را برطرف کنند.

در جلسات مشاوره، درمانگر سوالاتی پیرامون موضوعات مختلفی را برای زوج‌ها مطرح می‌کند که عبارتند از: روش بروز و کنترل احساسات، امور مالی و مدیریت منابع، چگونگی تصمیم‌گیری‌ها و حل اختلاف، میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی، نحوه تقسیم نقش‌ها و وظایف در آینده، انتظارات، باورها و ارزش‌های زوجین، روش برخورد با خشم و عصبانیت، مهارت‌های ارتباطی و نقش کودکان.

گفت‌وگوهای پیش از ازدواج، فرصتی مناسب برای افراد است تا توانایی‌های لازم برای ارتباط مؤثر با یکدیگر را تقویت کنند، علاوه بر این توقعات واقع‌بینانه‌ای از یکدیگر خواهند داشت. در این جلسات زوج‌ها با روش‌های بسیار مناسبی برای توسعه مهارت‌های حل تعارض و مشکلات آشنا می‌شوند. هرچه بیشتر و کامل‌تر قبل از ازدواج صحبت شود می‌توان به کمرنگ ‌تر شدن مشکلات آینده امیدوار بود و موضوع طلاق نیز کمتر خواهد شد، به همین دلیل مشاوره قبل از ازدواج اهمیت بسیاری دارد.

در مراسم خانوادگی پیش از ازدواج مانند خواستگاری و جلسات آشنایی معمولاً خجالت و حجب و حیا مانع می‌شود تا افراد خود واقعی‌شان را به طرف دیگر ازدواج و همچنین خانواده وی معرفی کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا دو خانواده، شناخت درستی از یکدیگر نداشته باشند و در آینده وقتی با اختلاف نظرات یکدیگر آشنا می‌شوند، زمینه درگیری و اختلافات تقویت می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج کمک می‌کند تا بدون هیچ تعارف و سانسوری مشاوران با بررسی و آنالیز دقیق، افکار شما را درباره ازدواج و طرف دیگر را از واقعیت‌های وجودی شما آگاه سازد و به طرفین کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیمی راجع به ازدواج بگیرید.

در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور برای زوج‌ها به صورت انفرادی و دونفره، جلساتی را برگزار می‌کند. گاهی اوقات برخی مشاوران با برگزاری آزمون کتبی معتبر، احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌نمایند ؛این آزمون‌ها برای شناخت و بررسی زیرساخت‌های شخصیتی و رفتاری افراد به کار برده می‌شود.

متخصص در مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند زیرساخت شخصیت‌های زوجین و تفاوت آنها با یکدیگر را تشخیص دهد و همچنین نظر آن‌ها را به شناخت و درک این تفاوت‌ها جلب کند. موارد دیگری که مشاور در نظر می‌گیرد راز و رمزهای طرفین، توقعات، آرزوها، تمایلات و خط قرمزها است.

در جلسات مشاوره، درمانگر هرگز به زوج‌ها امر و نهی نمی‌کند، تنها وظیفه او آگاه کردن افراد و ارائه راه حل برای رفع مشکلات است. او پیش بینی خود را از آینده ازدواج طرفین اعلام می‌کند و این بر عهده افراد است که چنین ازدواجی را انتخاب کرده یا منصرف شوند.

تماس بگیرید

 جهت کسب اطلاعات بیشتر و  تعیین وقت مشاوره تماس بگیرید